Sporten met warm weer

29-05-2017

Luchtige kleding

Draag ook tijdens het sporten in de hitte, kleding gemaakt om in te sporten. Katoenen kleding absorbeert het vocht, maar het gaat niet meer weg. Zorg daarnaast dat je geen donkere kleuren draagt, die nemen juist warmte op. Lichte kleuren weerkaatsen de zonnestralen en worden daardoor minder warm.

 

Gebruik zonnebrandcrème

Smeer je altijd in met een waterproofzonnebrandcrème. Wist je trouwens dat er speciale sportzonnebrand is? Water- en zweetbestendig en een perfecte bescherming voor die hete zonnestralen. Sport ’s ochtends of ‘s avonds. Het klinkt logisch maar doe het ook: sport vroeg in de ochtend of later in de avond. Dan is het een stuk minder warm.

 

Lager tempo

Sport in een lager tempo dan je gewend bent. Vaak zal je lichaam ook aangeven dat het niet anders kan. Krijg je last van erge spierkrampen of overmatig zweten dan is het aan te raden te stoppen. Ga je toch door dan bestaat de kans op oververhitting of een zonnesteek.

 

Koele plekken

Sporten in de schaduw is natuurlijk het beste. Veel schaduw vind je onder de bomen in bijvoorbeeld het bos of het park. Vermijd warm asfalt want daar komt veel warmte vanaf. Drink voldoende. Drink vooral water in plaats van sportdrankjes. Sportdrankjes bevatten veel calorieën en koolhydraten en zijn vooral effectief als je langer dan anderhalf uur zeer intensief sport. Drink ongeveer een uur voordat je gaat sporten 1 of 2 glazen water en drink tijdens het sporten ieder kwartier een half tot 1 glas water. Na het sporten moet je ook voldoende drinken, maar meer dan een liter per uur is overbodig omdat je lichaam dit niet opneemt.

 

Bron; www.telegraaf.nl