Zo kom je veilig thuis van wintersport

02-03-2017

Deze winter gaan en gingen weer tienduizenden Nederlands op wintersport. De meesten gaan zonder enige training, en dat is gevaarlijk. Maar een beetje voorbereiding scheelt al een hoop. Zo voorkom je gebroken botten verrekte spieren.

 

Honderden wintersporters komen elk jaar thuis met botbreuken of andere blessures. Een ongeluk zit in een klein hoekje zegt Wouter Koning, trainer bij Snowworld: "Je hebt natuurlijk hele lullige valletjes. Een klein deukje in de piste bijvoorbeeld, waardoor je net valt en een ruggenwervel breekt."

 

Trainen in de sportschool dus, en het liefst alvast een keertje voor-skiën in een indoor-hal. Maar daar heeft niet iedereen tijd voor. Wat kun je wel doen in je lunchpauze?

 

Wintersportblessures zijn vervelend, zegt Wouter. "Het zijn vaak langdurige blessures waarna je lang moet revalideren", zegt Wouter. De oplossing: je spieren trainen, én conditie opbouwen. 

 

"Als je uithoudingsvermogen kweekt voor die spieren", zegt Wouter. "En ze sterker maakt, dan krijg je minder snel blessures."

 

Oefeningen die je altijd en overal kunt doen ter voorbereiding van de wintersport:

 

Squat
Zittend tegen de muur met een hoek van 90 graden in de knieën. Doe dit drie keer dertig seconden en zorg dat je knie boven je enkel blijft.

 

Plank
Voor je core stability. Opdrukpositie op je onderarmen en houd je rug recht. Houd dit drie keer dertig seconden vast. Je moet je buik en onderrug aanspannen.


Lunge
Zet je twee voeten naast elkaar, stap met je linkervoet naar voren, en zorg dat je heup, knie en achterste been in een hoek van 90 graden blijft. Herhaal dit vervolgens met je rechtervoet. Oefen zo je benen om de beurt allebei ongeveer vijftien keer. Zorg dat je knie niet voorbij je teen komt.


Opdrukken
Deze oefening is belangrijk omdat je na het vallen altijd de kracht moet hebben om op te staan. Zeker voor snowboarders, zij moeten zich continu opdrukken als ze willen opstaan. Kan op tenen, maar kan ook op knieën en handen.

 

Voor alle oefeningen geldt: herhaal ze liefst elke dag. Wat ons betreft het hele jaar door, dus niet alleen ter voorbereiding van de wintersport!

 

 

(bron: NOS)