Wintersport: een goede voorbereiding is essentieel

29-11-2016

Er wordt massaal geskied, maar er zijn ook veel ski-ongevallen. Vandaar dat het geen kwaad kan om nog eens te herinneren aan de standaardregels om veilig te skiën: matig uw snelheid, geef altijd voorrang aan afdalende skiërs, laat uw skibindingen bijstellen en bereid u fysiek voor.

 

Heel wat wintersportongevallen zijn het gevolg van een slechte fysieke voorbereiding. Allereerst is er de abrupte weersverandering bij aankomst in het skioord. Bovendien gaat het om niet-alledaagse activiteiten: in de sneeuw wandelen, langlaufen, alpineski, … Vandaar dat u vóór uw vertrek absoluut uw beenspieren moet versterken, uw gewrichten moet versoepelen en uw evenwicht moet trainen.

 

Een maand van tevoren

Ideaal is om het hele jaar door afwisselende activiteiten te beoefenen en ze ongeveer één maand voor uw vertrek naar de bergen te combineren met een specifieke voorbereiding. Mountainbike, joggen en kracht-, coördinatie en cardiotraining zijn uitstekende disciplines voor wintersporters, ook al is het niet altijd gemakkelijk om ze regelmatig te beoefenen. Vandaar dat het sterk aan te raden is om één maand voor uw vertrek minstens de volgende adviezen op te volgen.

 

Bereid uw lichaam voor op inspanningen

Neem de trap in plaats van de lift: klimmen is goed voor uw spieren, dalen is bevorderlijk voor de “intelligentie” van uw knieën. Klim op de fiets om uw conditie te trainen. Spinning of indoor cycling is een prima alternatief. Wandelen en joggen zijn dan weer goed om af te wisselen. Met afwisseling traint u uw uithoudingsvermogen optimaal. En voor alle langlaufers: gebruik de crosstrainer. Het is de meest specifieke voorbereiding. Last but not least: hou de lenigheid bij!

 

Verbeter uw evenwicht

Dansen, trampolinespringen en turnen zijn uitstekende disciplines om uw evenwicht te verbeteren. U kunt echter ook proberen om zo lang mogelijk in evenwicht te blijven op één voet, met uw ogen dicht. Doe die oefening zodra de gelegenheid zich voordoet (bij de kopieermachine, aan de telefoon, als u uw tanden poetst, …). En waarom niet af en toe eens hinkelen?

 

Stretchoefeningen

Stretch- of rekoefeningen voorkomen spierletsels en bevorderen het herstel. Maar opgelet: goed stretchen mag geen pijn doen. U moet voelen dat de spier onder spanning staat en minstens 30 seconden in stretchhouding blijven. Probeer beetje bij beetje verder te gaan en adem goed in en uit.

 

Een gezonde wintersport toegewenst!