Gezondheid en fysieke activiteit: de basis

23-09-2016

Regelmatige fysieke activiteit is goed voor ieders gezondheid. Jong of oud, man of vrouw, fit of met gezondheidsproblemen.

 

Welke activiteiten zou ik moeten doen?

Om alle gezondheidsvoordelen te kunnen behalen, is een combinatie van conditionele (aerobisch) activiteiten en krachttraining essentieel.

 

=>Aerobische activiteiten zorgen voor een diepere ademhaling en laten uw hart sneller kloppen. Wandelen is een voorbeeld van een aerobische activiteit.

 

=>Krachttraining maakt uw spieren en botten sterker en de (vet) verbranding gaat omhoog. Werken met gewichten, elastische banden en opdrukken zijn voorbeelden van krachttraining.

 

Wat heeft bewegen voor invloed op mijn gezondheid?

Bewegen heeft een preventie werking op vele hartaandoeningen, dikke darm (endeldarm) kanker en type 2 diabetes (niet aangeboren diabetes).

 

En dat is niet alles. Door actiever te zijn:

• Versterkt u spieren, botten en gewrichten.

• Verlaagt u de kans op depressiviteit .

• Voorkomt u vallen en artrose-/artritispijn.

• Voelt u zich energieker.

 

Is fysieke activiteit voor iedereen geschikt?

JA! Fysieke activiteit is voor iedereen goed. Alle leeftijden, alle lichamen, als u al fit bent of juist ook als u nog nooit iets hebt gedaan.

 

Wat als ik gezondheidsproblemen en/of een handicap heb?

Voor heel veel gezondheidsproblemen biedt fysieke activiteit een goede verbetering, maar bij dergelijke problemen is zomaar iets doen niet verstandig. Vraag uw fysiotherapeut welke activiteiten het best bij uw situatie passen.