Aeroob, kent u de voordelen?

30-05-2016

Heeft u wel eens van aeroob gehoord? Letterlijk staat het voor zuurstof. De term wordt veelal gebruikt in bewegen. Aerobe beweging bestaat uit lichte bewegingsvormen. U beweegt dan met voldoende zuurstof. U kunt aerobe beweging gemakkelijk toepassen en lang volhouden. Aerobe beweging biedt vele voordelen.

 

Voordelen

Het verbetert uw hart- en longfunctie. U voelt zich fitter. Daarnaast verbetert het ook uw verbrandingsmechanisme, maar misschien het belangrijkste voordeel is de aangetoonde kansverlaging op allerlei ongemakken. Denk aan gewrichtsklachten (artrose), suikerziekte (diabetes type 2), hoge bloeddruk, hoog cholesterol, maar ook bij ongemakken van depressieve aard.

 

Resultaat
U boekt goede resultaten bij 3 of meer keer per week minimaal 20 minuten aerobe beweging. Luister wel goed naar uw lichaam. Wanneer u na een lange periode van inactiviteit weer eens wat aan lichaamsbeweging wilt doen, houd er dan rekening mee dat uw lichaam de tijd nodig om te wennen aan het nieuwe regime.

 

Bent u gewend aan sport en beweging dan is die 20 minuten misschien wel te kort. Wanneer u progressie wilt boeken, is het raadzaam om langzaam de duur van de bewegingssessie te verhogen. Als richtlijn kun je hierbij een duurverlenging van maximaal 10% per week nemen.

 

Voorbeelden van aerobe beweging zijn hardlopen, fietsen, roeien, zwemmen en stevig wandelen.

 

Komt er niet goed uit of twijfelt u over een verantwoorde manier om in beweging te komen. De fysiotherapeut helpt en houdt u graag op weg!

 

Tekst: Phytalis