60 Plus en krachttraining: verstandig?

26-01-2016

Uit recent onderzoek blijkt dat bewegen goed is, maar dat juist de combinatie bewegen en krachttraining het beste werkt. Het idee is dat door krachtraining het groeihormoon gestimuleerd wordt. Dat groeihormoon stimuleert celherstel.

 

Door veroudering, vaak gecombineerd met minder bewegen, ontstaat vaak verlies aan spierkracht en spiermassa. Juist met krachttraining wordt dit verlies tegen gegaan. Maar er zijn veel meer voordelen. Zo zal de aanmaak van botcellen verbeteren. Belangrijk in de strijd tegen botontkalking (osteoporose). Ook de suikeropname zal verbeteren wat gunstig kan zijn voor diabetespatiënten. En recent onderzoek toont de voordelen van krachttraining op Alzheimer. Er is wel een belangrijke maar...

 

Krachttraining kan bij een slechte uitvoering negatief werken. Ook bij problemen met bewegen door gewrichtsbeperkingen, artrose of met bijvoorbeeld hartproblemen vraagt krachtraining een evenwichtige balans en betrouwbare deskundige begeleiding.

 

De fysiotherapeut is als specialist in bewegen is uw betrouwbare adres. De combinatie bewegen en kracht werkt altijd en voor iedereen. En voor elke leeftijd. Zelfs 100 jarigen kunnen nog progressie boeken.

 

Dus met verstand: 60 PLUS Krachttraining DUS!