Krachttraining tegen Alzheimer

01-11-2015

Door een actieve levensstijl houden we het lichaam zowel fysiek als mentaal in conditie. Tot zover niets nieuws. Nieuw is dat onderzoek, uitgevoerd bij fysiek gezonde ouderen met Alzheimer, aantoont dat bewegen ook sterk het denkvermogen verbetert. Het geheugen, de concentratie en denktaken gaan spectaculair vooruit. Wat is de sleutel?

Wat echt een medisch wetenschappelijke doorbraak genoemd kan worden, is dat krachttraining de sleutel vormt om het ontwikkelen van dementie aanzienlijk te verkleinen. Mogelijk omdat tijdens krachttraining het groeihormoon vrijkomt. Dit hormoon heeft een positieve werking op hersenfuncties.

Ook succes op zeer hoge leeftijd

Dr. Willem Bossers, bewegingswetenschapper aan de RuG (Rijsuniversiteit Groningen), presenteert in zijn promotie-onderzoek bevindingen over de invloed die bewegen heeft op de cognitieve, fysieke en dagelijks taken bij ouderen met dementie. Opvallend is dat zelfs bij mensen op hogere leeftijd (gemiddeld 87 jaar) nog veel winst te behalen valt.

Medicijn tegen Alzheimer

Bewegen en krachttraining kun je beschouwen als ‘een soort medicijn tegen Alzheimer’. Dr Bossers heeft voor iedereen vanaf 40 jaar tot zeer hoge leeftijd een belangrijke tip: “Bewegen, niet vergeten!” Een dubbele bodem. Bewegen werkt tegen vergeetachtigheid en Alzheimer. Als je niet vergeet te bewegen, ga je ook niet vergeten.